Organizacje Wspierające Rozwój Turystyki Wiejskiej
Organizacje wspierające rozwój turystyki wiejskiej w Polsce
I. Ośrodki doradztwa rolniczego – ust. z dn. 22 października 2004r. o jedn. doradztwa rolniczego
W myśl tej ustawy ośrodkami doradztwa rolniczego są:
* Centrum doradztwa Rolniczego z siedzibą w Brwinowie, zwanego dalej „Centrum Doradztwa”
* 16 wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego, których terytorialny zasięg działania obejmuje obszar województwa właściwego ze względu na siedzibę tego ośrodka, zwane dalej „ośrodkami doradztwa”
II. Polska Federacja Turystyki Wiejskiej “Gospodarstwa Gościnne” – powstała w wyniku potrzeby wymiany doświadczeń pomiędzy stowarzyszeniami i chęci integracji. Federacja wpływa na podnoszenie jakości usług w kwaterach wiejskich poprzez:
* ustawiczne szkolenia w zakresie
- prowadzenia gospodarstw agroturystycznych
- opracowywania biznes planów
- podstawy pracy na komputerze
- integracji działań na rzecz rozwoju lokalnego
- znaczenia dziedzictwa kulturowego w rozwoju agroturystyki i turystyki wiejskiej
- interpretacji ustawy o usługach turystycznych
* wydawnictwa promocyjne:
- katalog Pt. „Gospodarstwa Gościnne”
- „Mapa agroturystyczna Polski”
- „Polska – atlas turystyki wiejskiej”
PFTW „GG” posiada własne logo i tworzy markę produktu turystycznego na wsi. Współpracuje z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwem Sportu i Turystyki, Ośrodkami Doradztwa Rolniczego, Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich, Sejmem RP i innymi instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz rozwoju turystyki wiejskiej.
PFTW „GG” reprezentowała agroturystykę i turystykę wiejską na następujących większych wydarzeniach nie tylko w kraju ale również poza granicami Polski:
* EXPO 2000 (Hannower)
* Toronto (Kanada) 2001
* Jaen (Hiszpania) 2003
Federacja jest członkiem EUROGITES – federacji skupiającej organizacje agroturystyczne ponad 20 państw.
III. Kategoryzacja Wiejskiej Bazy Noclegowej
PFTW „GG” jest właścicielem systemu kategoryzacji Wiejskiej Bazy Noclegowej – system ten został wdrożony w ramach programu TOURiN I i II – „Turystyka wiejska na obszarach wiejskich i zalesionych”. W chwili obecnej upoważnionych do przeprowadzenia kategoryzacji jest 85 inspektorów.
Jej celem jest:
* podnoszenie jakości świadczonych usług,
* ujednolicenie oznakowania obiektów (Federacja posiada własne logo),
* udzielenie rekomendacji uprawniającej do umieszczania oferty w materiałach reklamowych Federacji.
System kategoryzacji Wiejskiej Bazy Noclegowej służy:
* utrzymaniu odpowiedniego poziomu usług w turystyce wiejskiej,
* kształtowaniu jej pozytywnego wizerunku na rynku oferty.
Kategoryzacją objęte są obiekty znajdujące się na terenach wiejskich, które nie podlegają ustawowemu obowiązkowi kategoryzacji /Minimalne wymagania co do wyposażenia dla innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie – Dz. U. Nr 66 poz. 665Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dn. 13.06.2001/
Kategoryzacji podlega:
* wynajmowanie miejsc na ustawienie namiotów i przyczep samochodowych,
* wynajmowanie miejsc w namiotach, przyczepach mieszkalnych, domkach turystycznych i obiektach prowizorycznych,
* wynajmowania miejsc i świadczenia usług w budynkach stałych,
* wynajmowania miejsc noclegowych w pomieszczeniach wspólnych (salach),
* wynajmowania samodzielnych pokoi gościnnych,
* otoczenie obiektu,
* pokoje gościnne,
* mieszkania wakacyjne,
* pokoje grupowe.
Katalog Firm z każdej branży
IV. Stowarzyszenia agroturystyczne – jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem prowadzącym w celach nie zarobkowych, opierającym swoją działalność na pracy społecznej członków.
Celem stowarzyszeń skupiających grupy gospodarstw agroturystycznych są:
* troska o interes usługodawców i usługobiorców,
* wspierają, popularyzują i kontrolują działalność agroturystyczną.
Zadaniami stowarzyszeń agroturystycznych są:
* budowa wspólnego systemu informacji, rezerwacji, aktywizacji i sprzedaży produktu turystycznego,
* tworzenie produktu turystycznego o określonym standardzie i znaczeniu międzynarodowym,
* działania na rzecz rozwoju przedsięwzięć inwestycyjnych,
* badania i analiza rynku,
* wspólnie podejmowane działania marketingowe, promocyjne i cenowe,
A także:
* kształtowanie poczucia więzi regionalnej,
* integracja społeczności,
* aktywizacja gospodarcza regionu w kierunku rozwoju turystyki na terenach wiejskich oraz rozwoju rolnictwa ekologicznego,
* troska o zachowanie środowiska przyrodniczego jako wspólnego dobra ludzkości,
* podnoszenie i pogłębianie jakości uczestnictwa kulturze,
* działalność w sferze wydawniczej.
V. Polska Organizacja Turystyczna – działa na podstawie ust. Z dn. 25.06.1999r. o Polskiej Organizacji Turystycznej.
POT jest jedna z ponad 100 narodowych organizacji turystycznych na świecie. Prowadzi wszechstronne działania na rzecz promocji i rozwoju polskiej turystyki w kraju i zagranicą.
Cele i zadania określone w ust. POT realizuje w szczególności poprzez:
1) Przygotowywanie i publikowanie materiałów promocyjnych oraz organizowanie stoisk narodowych na targach turystycznych, wystaw, pokazów, kongresów i seminariów, jak również upowszechnianie wiedzy o Polsce jako kraju atrakcyjnym turystycznie, w szczególności za pośrednictwem Polskich Ośrodków Informacji Turystycznej;
2) Przeprowadzanie analiz statystycznych i marketingowych, ekspertyz i studiów prognostycznych z zakresu turystyki;
3) Inicjowanie oraz wspieranie organizacyjne działań podejmowanych przez właściwe organy administracji rządowej i państwowe jednostki organizacyjne, j.s.t. oraz organizacje zrzeszające przedsiębiorców z dziedziny turystyki na rzecz rozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej pod kątem podniesienia jakości usług turystycznych, rozwoju produktów turystycznych oraz ich promocji;
4) Zapewnienie funkcjonowania i rozwijania polskiego systemu informacji turystycznej w kraju i na świecie oraz wspomaganie prac nad utworzeniem i rozwojem systemu rezerwacji usług turystycznych;
5) Wyrażanie opinii w przedmiocie strategicznych z punktu widzenia interesów Polski planów przygotowywanych przez ministra właściwego do spraw turystyki, j.s.t. oraz organizacje zrzeszające przedsiębiorców z dziedziny turystyki;
6) Inicjowanie i opiniowanie planów oraz wieloletnich programów promocji, rozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej, zwłaszcza pod kątem podniesienia jakości usług turystycznych i rozwoju produktów turystycznych;
7) Współdziałanie z regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi.
POT realizuje swoje cele na poszczególnych rynkach poprzez swoje przedstawicielstwa (POIT) w 13 krajach świata. Polskie Ośrodki Informacji Turystycznej pełnią funkcję narodowych punktów informacji turystycznej, są organizatorami licznych imprez, wystaw i stoisk wystawienniczych na największych targach turystycznych.
Do zadań POIT należy w szczególności:
- Organizowanie stoisk narodowych na targach i wystawach turystycznych oraz uczestniczenie w targach i wystawach organizowanych przez inne podmioty;
- Organizowanie imprez promocyjnych;
- Organizowanie konferencji promocyjnych;
- Prowadzenie kampanii promocyjnych w środkach masowego przekazu;
- Organizowanie wyjazdów studyjnych do Polski dla przedstawicieli środków masowego przekazu, branży turystycznej i przewoźników;
- Organizowanie seminariów i warsztatów wyborczych dla przedstawicieli branży turystycznej i przewoźników;
- Gromadzenie, wydawanie, udostępnianie i rozpowszechnianie materiałów promocyjnych i informacyjnych o Polsce;
- Wykonywanie badań marketingowych;
- Udzielanie informacji turystycznej.
Na szczeblu lokalnym i regionalnym POT działa za pomocą tzw. ROT-ów i LOT-ów.
Ich zadaniem jest:
* koordynacja działań promocyjnych w województwie lub gminie i w powiecie;
* tworzenie atrakcyjnego wizerunku regionu;
* stymulowanie do tworzenia i rozwoju produktów turystycznych.
Członkami ROT są:
* jednostki samorządu (samorząd województwa, powiatu, gminy, związki gmin)
* podmioty działające w lokalnej branży turystycznej (zrzeszonej np. Regionalna Izba Turystyki, Izba Gospodarcza, przedsiębiorcy – hotelarz, biuro podróży, restaurator itd.)
* inne jednostki zainteresowane rozwojem turystyki.
Członkami LOT są:
* przedstawiciele samorządu terytorialnego: gminy, powiaty)
* przedstawiciele lokalnej branży turystycznej (hotelarz, biuro podróży, restaurator itd.)
* inne jednostki zainteresowane rozwojem turystyki.
Zadaniami ROT są:
* skoordynowanie działań promocyjnych w województwie;
* stworzenie regionalnego systemu informacji turystycznej – w celu zapewnienia kompleksowe informacji o województwie w oparciu o lokalne punkty informacji turystycznej oraz włączenie w krajowe rozwiązania systemu informacji turystycznej;
* promocja walorów turystycznych regionu w kraju i zagranicą;
* stymulowanie tworzenia i rozwoju produktu turystycznego w regionie;
* inspirowanie i pomoc przy tworzeniu Lokalnych Organizacji Turystycznych w regionie;
* inicjowanie, opiniowanie i wspomaganie planów rozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej;
* doskonalenie kadr dla potrzeb turystyki;
* prowadzenie badan i analiz marketingowych w dziedzinie turystyki.
Zadaniami LOT są:
* integracja społeczności lokalnej głównie jednostek samorządu lokalnego i branży turystycznej;
* tworzenie i rozwój produktu turystycznego wokół lokalnych atrakcji turystycznych;
* promocja lokalnych produktów i atrakcji turystycznych;
* gromadzenie i aktualizacja informacji o atrakcjach i produktach turystycznych;
* utrzymanie i prowadzenie lokalnych punktów informacji turystycznej.
VI. Instytut turystyki
Utworzono na podstawie uchwały Rady Ministrów z dn. 26.06.1972r. Jest jedyną w Polsce jednostką badawczo – rozwojową prowadzącą kompleksowe badania w zakresie turystyki. Instytut jest jednostką samofinansującą się i działa na zasadach określonych w ustawie o jednostkach badawczo – rozwojowych. Nie otrzymuje środków na działalność statutową. Utrzymuje się wyłącznie ze sprzedaży zamawianych prac badawczych, analiz, ekspertyz, organizacji szkoleń i seminariów oraz wykonywania innych zadan umownych.
Do zadań instytutu należy prowadzenie badań naukowych związanych z turystyką i wypoczynkiem oraz współudział we wdrażaniu wyników tych badań, współdziałanie w tym zakresie z innymi placówkami oraz kształcenie i doskonalenie kadr specjalistów w zakresie turystyki.
Do dodatkowych zadań instytutu należą:
* prowadzenie badań naukowych, prac badawczo – rozwojowych oraz opracowywanie ekspertyz, analiz i prognoz zleconych przez centralne i terenowe organy administracji państwowej, przedsiębiorstwa, organizacje i inne jednostki prowadzące działalność w sferze turystyki;
* prowadzenie ośrodka informacji naukowej i działalność wydawnicza;
* doskonalenie kadr turystycznych poprzez organizację szkoleń, seminariów i konferencji.
VII. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – wspiera działalność agroturystyczną poprzez udzielanie kredytów na ten cel.
Kredyt może być przeznaczony na:
* adaptację i remont budynków mieszkalnych i gospodarskich, o ile budynki te służą lub będą służyły świadczeniu usług agroturystycznych;
* modernizacje budynków mieszkalnych, w tym: zakładanie instalacji kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, wody, prądu, gazu;
* budowa oczyszczalni ścieków na potrzeby gospodarstwa agroturystycznego;
* urządzanie pól namiotowych, w tym sanitariatów i doprowadzenie wody.
Kredyt może zastać udzielony, pod warunkiem, że agroturystyka w gospodarstwie rolnym:
* będzie prowadzona głównie o własne zasoby siły roboczej, beż zatrudniania stałych pracowników najemnych;
* będzie prowadzona co najmniej do czasu całkowitej spłaty zaciągniętego kredytu;
* będzie prowadzona w gospodarstwie rolnym, w którym prowadzona jest produkcja rolnicza;
* rolnik ukończył przeszkolenie w zakresie prowadzenia agroturystyki.
VIII. Fundacja wspomagania wsi
Celem fundacji jest:
* wspomaganie inicjatyw gospodarczych i społecznych mieszkańców wsi i małych miast oraz inicjatyw związanych z poprawą infrastruktury obszarów wiejskich m.in. poprzez:
- tworzenie nowych miejsc pracy poza rolnictwem,
- rozwiązywanie zagadnień gospodarki ściekowej,
- zaopatrzenie wsi w wodę i poprawę gospodarki wodnej wsi;
* poprawa warunków życia i gospodarowania na wsi;
* rozwój społeczny i kulturalny wsi;
* rozwój oświaty wśród ludności wsi;
* ochrona środowiska naturalnego;
* wspieranie rozwoju niekonwencjonalnych źródeł energii;
* organizowanie opieki społecznej na wsi.
Powyższe cele fundacja realizuje poprzez:
* udzielanie ze środków pieniężnych Fundacji kredytów przez banki, z którymi fundacja ma podpisane umowy o współpracy, na realizacje przedsięwzięć inwestycyjnych w zakresie działalności objętej celami statutowymi;
* udzielanie dotacji lub zwrotnej pomocy finansowej na warunkach preferencyjnych na realizacje przedsięwzięć;
* prowadzenie doradztwa techniczno – ekonomicznego;
* prowadzenie szkoleń, popularyzowanie wiedzy teoretycznej i praktycznej, organizowanie wymiany młodzieży;
* organizowanie zaopatrzenia technicznego wspomagania przedsięwzięć.
Fundacja może wspomagać budowę szkól lub zakładać i prowadzić szkoły. Fundacja realizuje swoje cele poprzez bezpośrednie prowadzenie inicjowanych przez siebie przedsięwzięć lub w formach pośrednich, poprzez udzielanie pomocy w formie organizacyjnej lub finansowe instytucjom, organizacjom i osobom fizycznym.
Europejskie organizacje wspierające rozwój agroturystyki:
1) Europejska Federacja Agroturystyki i Turystyki Wiejskiej (EUROGITES) – powstał w 1990r. i skupia organizacje agroturystyczne ponad 20 państw (m.in. Polską Federację Turystyki Wiejskiej – Gospodarstwa Gościnne).
Celem funkcjonowania EUOGITES jest:
* podtrzymanie tradycji wiejskiego stylu życia;
* współpraca w tworzeniu wspólnej oferty agroturystycznej m.in. poprzez nadzór nad Programem Europejska Sieć Turystyki Wiejskiej.
Program pomaga w tworzeniu krajowych sieci gospodarstw agroturystycznych poprzez;
* dzielenie się wiedzą na temat rynku turystycznego;
* promowanie usług agroturystycznych w poszczególnych krajach.
2) Europejska Rada do spraw Wsi i Małych Miasteczek (ECOVAST) – funkcjonuje od 1984r. Działa na rzecz krajobrazu, ludowej architektury i wiejskich inicjatyw. Organizacja skupia osoby indywidualne, organizacje rządowe i pozarządowe o różnym zasięgu, dzięki czemu umożliwia porozumienie pomiędzy ekspertami na szczeblu decyzyjnym i praktykami na poziomi lokalnym. Organizacja jest konsultantem przy Radzie Europy oraz członkiem MER.
Celem ECOVAST jest przede wszystkim wsparcie społeczności wiejskich i ochrona europejskiego dziedzictwa ludowego. Cele te są realizowane poprzez:
* pomoc w działaniach gospodarczych, społecznych, kulturalnych i administracyjnych mieszkańców obszarów wiejskich;
* ochronę i odtwarzanie zabytków i lokalnego środowiska.
3) Europejski Ruch Wiejski – tworzy platformę międzynarodowych organizacji pozarządowych.
Celem funkcjonowania Mer jest:
* czuwanie i wspieranie działań dotyczących rozwoju terenów wiejskich w krajach UE;
* promocja wspólnej polityki rozwoju wsi;
* współpraca z instytucjami międzynarodowymi w celu ochrony interesów wszystkich sektorów związanych z rolnictwem.
Ponadto działania MER koncentrują się także na:
* podnoszeniu jakości życia mieszkańców wsi i ochronie ich autonomicznego działania;
* czuwaniu nad ustawodawstwem związanym z użytkowaniem terenów publicznych i prywatnych, tak aby było ono korzystne dla gospodarki i przyjazne dla środowiska.
Agroturystyka w województwach
Agroturystyka Dolnośląskie | |
Agroturystyka Warmińsko-Mazurskie | |
Agroturystyka Podlaskie | |
Agroturystyka Łódzkie | |
Agroturystyka Małopolskie |
Powrót do: Informacje o Agroturystyce
Napisz do autora:
Słowa kluczowe: pomoc agroturystyki, gospodarstwa agroturystyczny, wsparcie turystyki wiejskiej